מומחה במיילדות וגניקולוגיה
הפלות חוזרות והריון בסיכון גבוה

מה הן הסיבות להפלה חוזרת?

לא מעט נשים תחווינה במהלך חייהן לפחות הפלה אחת. הפלות חוזרת ללא סיבה הן תופעה מתסכלת, בייחוד לאור זה שמדובר בבעיה שחוזרת על עצמה מספר פעמים. את הגורם לבעיית ההפלות החוזרות מתחילים לבדוק לאחר שתיים עד שלוש הפלות חוזרות. במאמר זה נרחיב אודות הפלות חוזרות ללא סיבה.

הסיבות להפלות חוזרות

אחת הסיבות העיקריות היא בעיה גנטית שקיימת אצל העובר, משמע שהעובר אינו תקין ולא מסוגל להתפתח כראוי, כמו בעיה במבנה של העובר או מום באחד מאבריו של העובר שלא תואם חיים. אחת מההתפתחויות המשמעותיות בימינו בתחום הגינקולוגיה, היא האפשרות לבצע בדיקה על עוברים שהוצאו בהליך של הפלה. הבדיקה שמתבצעת היא בדיקת צ'יפ גנטי והיא נעשית כשישנו חשד כלשהו להפרעה גנטית או כרומוזומלית שקשורה לעובר. ניתן לברר סטיות גנטיות כשמבצעים גרידה על עובר שהפסיק להתפתח ובודקים צ’יפ גנטי על הנפל (עובר שהפסיק להתפתח). במקרים שלא נבדק צ’יפ גנטי בגרידות בעבר, ניתן לקבל חומר מגרידות קודמות (שנבדקו במעבדה פתולוגית) ולבדוק בצ’יפ הגנטי על הפלות שהתרחשו בעבר.

היה ונשללו בעיות בקרב העובר הסיבה תהייה נעוצה באם, בעיה אצל האם יכולה לנבוע ממשהו מקומי בחלל הרחם, למשל מחיצה, זו ניתן לאבחן ע"י היסטרוסקופיה או אולטרסאונד תלת מימדי. עוד גורם לאובדני הריון, בעיית קרישיות יתר, או נוגדנים נגד פוספוליפידים, נוגדנים שגורמים לקרישה, או נטיות גנטיות שיכולים לגרום לאובדני הריון. קרישיות יתר ניתן לבדק בבדיקות דם, יש גם בעיה חיסונית , בעיות הורמונליות, זיהומים וכדומה.

כיצד מאבחנים ומה הטיפול המוצע כיום להפלה חוזרת?

על מנת לברר ולהגיע לידי אבחון, יש לברר את כל הגורמים. סיבות שקשורות לעובר וסיבות שקשורות לאם, ורצוי לברר כל הגורמים בבת אחת.

במידה ואישה תאבד עובר בלתי תקין פעמיים או יותר, ניתן לטפל בזה במסגרת סינון גנטי מקדים שמכונה גם – PGT. התהליך מחייב הפריה חוץ גופית שבמהלכו נלקחת דגימה מהעובר לצורך בדיקה של הכרומוזומים. במידה והם תקינים, ניתן להחזיר את העובר לרחם, ובמידה והם לא תקינים, לא להחזיר את עובר לרחם וכך נמנעת למעשה עוד הפלה בגין עובר שאינו תקין. שיטה זו לא תהייה רלוונטית במידה ומדובר בעוברים תקינים מבחינה גנטית, אז הבעיה תהייה כאמור נעוצה באם ויש לאבחן את הגורם לבעיה שקשורה באם.

סיבות להפלות חוזרות

מה הסיכוי ללדת לאחר הפלות חוזרות?

  • הסיכוי להריון תקין בהיעדר הפלה חוזרת יהיה מותנה בעיקר במספר ההפלות, בגיל של האישה ובנתונים נוספים.
  • הסיכוי ירד במידה ומודבר במספר רב של הפלות ולכן לאישה עם שלוש הפלות יש 60 אחוז ללדת עובר תקין ולאחר עשר הפלות האחוז יורד ל – 10 אחוז.
  • בשל גילה המבוגר של האישה, הסיכוי לבעיה בכרומוזומים של העובר עולה, וכמו כן גם השכיחות לתסמונת דאון עולה.

טיפולים אפשריים

ברוב המקרים שנמצא גורם הורמונלי או חיסוני להסבר ההפלות, ניתן לטפל בתוספת הורמונלית. בחירת הטיפול המתאים תלוי בתוצאות הבירור, והאנמנזה הקלינית. נשים שההפלות בעבר התחילו בדימום או המטומה (הפרדה של חלק של השליה, או שק הריון עם דימום בין דופן הרחם ושק ההריון) מגיבות טוב לטיפול בפרוגסטרון, כמו דופסטון. במקרה של הפלות שמתבטאות בחוסר התפתחות העובר, מתן תוספת של פרגניל נותן תוצאות טובות מאד.

מה מציעים לאישה עם הפלות מרובות (מעל 5)?

במידה ומדובר בחמש הפלות או יותר, הסיכוי בבעיה גנטית הוא הרבה יותר נמוך. לאחר חמש או יותר הפלות, האישה קרוב לוודאי כבר אובחנה בקרישיות יתר או בבעיה כרומוזומלית של העובר או בעיה מקומית ברחמה. בתנאים אלו יש סיכוי גדול לגורם חיסוני, וניתן לטפל ע"י עירוי של אימונוגלובולין – נוגדנים מרוכזים שמשפיעים על המערכת החיסונית ומעלים הסיכוי ללדת .

תוכן עניינים

לתיאום פגישת יעוץ עם פרופ' כרפ צרי קשר.
ניתן לקבל החזרים עבור הייעוץ והטיפול מכל קופות החולים וחברות הביטוח הפרטיות.

צרי קשר עם פרופ' הוארד כרפ

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 052-2533073
דילוג לתוכן