מומחה במיילדות וגניקולוגיה
הפלות חוזרות והריון בסיכון גבוה

איך למנוע הפלה בשליש הראשון?

מה מיוחד בשליש הראשון?

ככלל, ככל שמדובר בשלב מוקדם יותר בהריון, כך הסיכון להפלה יותר גדול. ואכן, היקף ההפלות הטבעיות (ספונטאניות) בשליש הראשון להריון אינו זניח והוא עומד על 15% עד 20% מההריונות. זאת, מבלי להתייחס להפלות הרבות שמתרחשות ללא ידיעת האישה בשלב המוקדם ביותר, במצב של ביצית מופרה שלא נקלטה. על רקע זה, חשובה במיוחד השאלה – איך למנוע הפלה בשליש הראשון?

לפני ההיריון

אם היו בעבר הפלות עם בירור לגביהן, עקב הגדרת המצב כמצב של הפלות חוזרות, ניתן להשתמש במסקנות הבירור בכדי לצמצם גורמי סיכון. במרבית ההפלות בשליש הראשון להריון (כ-70%), מתגלה כי הן נבעו מהפרעה בכרומוזומים (בעיקר טריזומיה). חלק מתובנות חשובות אלה, עשויות להיות ספציפית לגבי הפלות בשליש ראשון.

דוגמאות לתובנות הקשורות בהפלות בשליש ראשון

זיהוי מצב של מחיצה ברחם, שמובילה לעתים קרובות להפלה בשליש הראשון וטיפול בו באמצעות כריתת מחיצה דרך היסטרוסקופ. האם ישנו זמן מיטבי לנסות להרות שוב לאחר הפלה, בכדי למנוע הפלה נוספת? היו בעבר המלצות להמתין כמה מחזורים וגם המלצה ידועה של ארגון הבריאות העולמי להמתין כחצי שנה. כיום יודעים יותר איך למנוע הפלה בשליש הראשון ומקובלת הגישה שאין כל צורך להמתין. ישנו אפילו מחקר שהוכיח סיכויי הצלחה משופרים, דווקא אצל זוגות שלא המתינו.
איך למנוע הפלה בשליש הראשון

האם למשקל עודף יש קשר להפלות?

משקל עודף, כמו גם משקל נמוך מדי, משפיעים משמעותית ולרעה על סיכויי הצלחת ההיריון. מאחר שאיזון וייצוב המשקל באופן בריא הוא תהליך שעשוי לקחת לא מעט זמן, חשוב לטפל בכך די זמן מראש כך גם לגבי איזון מחלות כרוניות. כגון סכרת ומחלות של בלוטת התריס.

במהלך ההיריון

במהלך ההיריון יש מספר פעולות שניתן לעשות, למניעת הפלה או בלימת תהליך שכנראה יסתיים בהפלה. תוספת פרוגסטוגן (פרוגסטרון או תרופה שנגזר מפרוגסטרון) עשויה לסייע, כאשר לאישה ההרה אין די פרוגסטרון מייצור עצמי או חוסר תגובה לפרוגסטרון. זאת, מאחר שבתחילת ההיריון ישנה תקופה שבה השליה עדיין לא מייצרת הורמון זה. במצב של "הפלה מאיימת" (דימום נרתיקי + עובר עם דופק) פרוגסטוגן גם יכול לעזור. עוד תרופות שיכולים לעזור, הם פרגניל (הורמון hCG) ואימונוגלובולין.

ממה חשוב להימנע?

  • אין לצרוך סמים
  • לצמצם מתח נפשי
  • להימנע מעישון
אולי יעניין אותך גם:
פרופ' הוארד כרפ - רופא מומחה להפלות חוזרות עם מוניטין עולמי בתחום. את מוזמנת למרפאה החדישה של פרופסור כרפ לקבלת טיפול אישי ומקצועי. ניתן לקבל החזרים עבור הייעוץ והטיפול מכל הקופות וחברות הביטוח.​

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 052-2533073
דילוג לתוכן