מה הסיכויים לחוות הפלות חוזרות?

הפלה היא אירוע טראומטי ומצער, במיוחד כשהיא חוזרת על עצמה. רבות נשאלות על הסיכויים לחוות הפלות נוספות לאחר שעברו הפלה אחת או יותר. למרבה הצער, לא קיימת תשובה חד-משמעית, אך ישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על הסיכון להפלות חוזרות.

מה הסיכויים לחוות הפלות חוזרות

גורמי סיכון

גורמים רבים עשויים להשפיע על הסיכון להפלות חוזרות. נשים מבוגרות יותר (מעל גיל 35) נמצאות בסיכון גבוה יותר, שכן בגילאים אלה איכות הביציות יכולה לרדת, מה שמגביר את הסיכוי לאי-סדרים כרומוזומליים. מצבים רפואיים מסוימים כמו סוכרת לא מבוקרת, בעיות קרישה, מחלות חיסוניות כמו תסמונת אנטי-פוספוליפידית, ומחלות של בלוטת התריס יכולים להעלות את הסיכון להפלות חוזרות. בנוסף, מומים ברחם כגון רירית רחם עבה, חסימות, עיוותים מולדים, מיומות (גידולים שפירים ברחם) והידבקויות יכולים לגרום להפלות חוזרות. גורמים גנטיים עלולים גם הם להיות סיבה להפלות חוזרות, כאשר בעיות גנטיות אצל אחד מההורים גורמות לעוברים להיווצר עם פגמים כרומוזומליים שמובילים להפלה.

סטטיסטיקות ונתונים

נתונים סטטיסטיים מראים שאחרי הפלה אחת, הסיכון להפלה נוספת עומד על כ-20%. אחרי שתי הפלות, הסיכון עולה לכ-28%. אחרי שלוש הפלות, הסיכון עולה לכ-33-35%.

גישות טיפוליות

במידה וההפלות החוזרות מתרחשות, ישנן מספר גישות טיפוליות שניתן לשקול. לאחר מספר הפלות, רופאים ממליצים על בדיקות מקיפות לאיתור גורמי הסיכון האפשריים, כמו בדיקות דם לגילוי בעיות קרישה או מחלות חיסוניות, בדיקות גנטיות ובדיקות הדמיה של הרחם. במקרים מסוימים, תרופות כמו נוגדי קרישה (למשל, קלקסן) או סטרואידים עשויות לעזור, במיוחד כאשר קיימים מצבים רפואיים שיכולים לגרום להפלות חוזרות. אם לא נמצא גורם ברור להפלות או כאשר טיפולים אחרים לא עזרו, טיפול בהפריה חוץ-גופית (IVF) עשוי להיות אופציה. במהלך טיפול זה ניתן לבדוק את תקינות העוברים לפני החזרתם לרחם.

לסיכום, הפלות חוזרות הן אירועים קשים וטראומטיים, אך לא בלתי נפתרים. חשוב לחקור את הגורמים להפלות ולפעול בהתאם להמלצות הרפואיות, תוך התמקדות בבריאות הנפשית והגופנית של האם. עם הטיפול המתאים, רבות מהנשים מצליחות ללדת תינוק בריא לאחר הפלות חוזרות. חשוב להמשיך במעקב רפואי ולפנות לטיפול נפשי במידת הצורך, על מנת להתמודד עם החוויה הקשה ולשמור על תקווה לעתיד.