הריון בסיכון גבוה

פרופ' הוארד כרפ, מומחה בעל שם עולמי למיילדות ולגינקולוגיה, מלווה כבר יותר מ-30 שנה נשים עם היריון בסיכון גבוה במילים אחרות, נשים הרות עם סיכון מוגבר לסיבוך / להפסקת היריון, עקב בעיה אצל האישה, העובר או שניהם.
ברגע שהיריון מוגדר כבעל סיכון גבוה, מבצע פרופ' כרפ מעקב הריון בסיכון צמוד אחר מהלך ההיריון. חשוב לעבור את התקופה עם יד על הדופק ולזהות בזמן אמת כל חריגה, במטרה להציל את ההיריון ולאפשר לזוג ההורים להגשים את חלומו.

מה זה הריון בסיכון גבוה?

הריון בסיכון גבוה הוא היריון שבו קיים חשד לסיכון חיי האישה, העובר או לשניהם והוא מצריך מעקב צמוד וממושך לעיתים עד רגע הלידה עצמה. הגורמים השכיחים להריון בסיכון גבוה נקשרים לעיתים לעברה הבריאותי של האישה או לגורמי סיכון אחרים כמו, גנטיקה, קרבה בין בני הזוג או לגורמים סביבתיים. לעיתים מתפתחים גורמי סיכון במהלך ההיריון בלי שום זיקה לגורמי הסיכון הללו או לרקע משפחתי.

אילו מצבים יכולים לסכן את ההיריון?

• הפלות חוזרות
  • סוכרת היריון
  • רעלת היריון
  • דמם בהיריון
  • קרישיות יתר בהיריון
  • יתר לחץ דם הריוני
  • האטה בצמיחה תוך רחמית
  • מחלות אימהיות כרוניות
  • גורמים סביבתיים
  • חשיפה לתרופות
  • ועוד
מומחה הריון בסיכון גבוה

מתי חשוב לפנות לייעוץ רפואי?

חשוב מאוד להיות מודעים לכל סימן את תרחיש שדורש ייעוץ מידי עם רופא מומחה להריון בסיכון כגון:

• דימום או כל הפרשה שמלווה עם דם
  • נפיחות בפנים או באצבעות של הידיים
  • ההפרשות מוגברות ופליטת נוזלים
  • הקאות מוגברות
  • חום גבוה.
  • שינויים בתנועות של העובר מעל שבוע 26
  • כאבי ראש
  • קושי במיקוד ראייה
  • עילפון

מי נמצא בקבוצת סיכון להריון בסיכון גבוה?

נשים שנמצאות בקבוצות סיכון להריון גבוה הן בדרך כלל נשים שמגיעות עם מחלות רקע או בעיות גנטיות. אולם לא רק. נציין עוד, שהשתייכות לקבוצת סיכון לא תצביע תמיד על הריון בסיכון גבוה אולם קיים חשש ולכן יש להיות במעקב לאורך כל ההיריון. מאידך, נשים שכלל לא נמצאות בקבוצת הסיכון יכולות אף הן לחוות היריון שהוא בסיכון גבוה.

• נשים שהן מעל גיל שלושים וחמש או מתחת לגיל שמונה עשרה
  • נשים שיש להן היסטוריה משפחתית של הריונות בסיכון או שהן בעצמן עברו הפלות חוזרות קודם להריון הנוכחי
  • הריון עם מספר עוברים
  • הריון שמתאפיין במעט מי שפיר
  • נשים שמגיעות עם מחלות רקע כמו סוכרת, השמנת יתר, לחץ דם, אפילפסיה וכדומה.

מומחה להריון בסיכון

לאורך השנים פרופ' כרפ, מומחה להריון בסיכון, הכניס לשימוש בארץ כמה גישות פורצות דרך בכל הקשור לבירור, מניעה וטיפול בהפלות חוזרות. לדוגמה: בדיקה גנטית של הנפל (עובר שמת ברחם אמו), עירוי IVIG (חיסון באימונוגלובולין), תוספת פרגניל בהריון (hCG) שמוריד את הסיכוי להפלה ב-26% אצל נשים שעברו 3 הפלות, וב-35% אצל נשים שעברו 5 הפלות או יותר.

פרופ' הוארד כרפ מסביר על קרישיות יתר בהיריון:

מרפאתו הפרטית של פרופ' הוארד כרפ ממוקמת בהרצליה מדיקל סנטר. ניתן לקבל החזר מכל קופות החולים וחברות הביטוח.

שאלות ותשובות נפוצות:

הריון בסיכון גבוה הוא היריון שבו קיים חשד לסיכון חיי האישה, העובר או לשניהם. הריון זה מצריך מעקב צמוד וממושך לעיתים עד רגע הלידה עצמה.

• גורמים אישיים של האם:
    • מחלות כרוניות, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאה, מחלות ניווניות, אפילפסיה, סמים ואלכוהול
  • גורמים כרומוזומליים או גנטיים של העובר:
    • מומים מולדים
  • גורמים סביבתיים:
    • זיהומים, כגון CMV, הרפס, ציטומגלו ווירוס, רעלת מזון, חשיפה לקרינה
    • גיל האישה:
      • נשים מתחת לגיל 18 או מעל גיל 35
    • הריון רב-עוברי
    • היסטוריה של הריון קודם עם סיבוכים

הסיבוכים האפשריים בהיריון בסיכון גבוה כוללים:

• לידה מוקדמת
  • הפלה
  • רעלת הריון
  • סוכרת הריונית
  • אי-ספיקת שלייה
  • מוות עוברי
  • מומים מולדים

מעקב הריון בסיכון גבוה מתבצע על ידי צוות רב-תחומי, הכולל רופא נשים, מיילדת, רופא מומחה בתחום הרלוונטי לסיבוך, כגון רופא פנימי, רופא עיניים, רופא ילדים ועוד. המעקב כולל בדיקות שגרתיות, כגון בדיקות דם, בדיקות אולטרסאונד, בדיקות CT ו-MRI, וטיפול תרופתי, כגון תרופות להורדת לחץ דם, תרופות לטיפול בסוכרת, תרופות למניעת לידה מוקדמת ועוד.

הטיפול בהיריון בסיכון גבוה תלוי בסיבה לסיבוך. הטיפולים האפשריים כוללים:

• טיפול תרופתי, כגון תרופות להורדת לחץ דם, תרופות לטיפול בסוכרת, תרופות למניעת לידה מוקדמת ועוד
  • מעקב צמוד, הכולל בדיקות שגרתיות, כגון בדיקות דם, בדיקות אולטרסאונד, בדיקות CT ו-MRI
  • ניתוח, כגון קיסרי או ניתוח קיבוע של השלייה

כן, ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון להיריון בסיכון גבוה, כגון:

• להקפיד על אורח חיים בריא, הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון, אלכוהול וסמים
  • לעבור בדיקות רפואיות שגרתיות, כולל בדיקות דם ובדיקות רופא נשים
  • לקבל ייעוץ גנטי אם יש היסטוריה משפחתית של מומים מולדים או מחלות גנטיות

סיכויי ההצלחה של הריון בסיכון גבוה תלויים בסיבה לסיבוך. במקרים רבים, ניתן להוביל להריון בריא ולידה מוצלחת באמצעות מעקב צמוד וטיפול מתאים

*המידע המופיע כאן הוא לצורך אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. אם אתם חוששים שיש לכם הריון בסיכון גבוה, אנא פנו לרופא נשים או לקבלת ייעוץ.

ליצירת קשר חייגי 073-7600084